onsdag, november 25, 2009

Det är inte lätt att ha linser...

Snart är det dags för min årliga linskoll hos Synsam. Jag fick ju världens attack under höger ögonlock för två och ett halvt år sedan och efter det har det inte varit roligt skall jag säga. Direkt efter det fick jag inte ha linser alls på ett halvår, och nu får jag bara ha fjantigt dyra engångslinser. Och kanske får jag inte ens ha det efter min nästa koll, jag vet inte. Just nu känns det helt bra i ögonen, bättre än på länge faktiskt, men det ger absolut ingen hint om vad min optiker kommer att säga. Det hon brukar säga är: "det ser ju inte helt bra ut, du får se till att inte använda linserna så mycket".


Och det trots att jag knappt använder linserna som det är. Men ni ska veta att det i stort sett är omöjligt att tillfredsställa en optiker. När jag började med linserna, för typ 10 år sedan, så sa dem att man skulle tvätta händerna noga innan man satte i linserna, och att man inte skulle torka sig på något för då kunde man få partiklar på fingrarna och sen in i ögonen. För något år sedan när jag var där satte jag i linserna på plats och fick direkt optikern över mig: "Sådär kan du inte göra! Vet du inte att kranvatten irriterar ögonen?" 


Det är med linser som med cancer; allt du gör påverkar dig negativt.

Inga kommentarer: