tisdag, november 24, 2009

TEST: ÄR DU UTE?

Jag börjar bli gammal. Fast jag menar egentligen inte gammal, jag menar för gammal. För gammal är man då man inte längre hänger med i svängarna, när man har Winamp istället för Spotify (eller för den delen Spotify istället för Voddler), när man stolt flexar en mobiltelefon utan touchscreen. För gammal är man när man säger att det var bättre förr, oavsett om det faktiskt var bättre förr, vilket det var.


När jag var liten kunde man tillexempel gå på bio utan att bli störd av ungar. Idag är det fan hopplöst, vissa verkar betala in sig enbart för att sitta och väsnas. Och alla dessa jävla mobiler sen, kommer EMP-teknikens fulla potential någonsin utnyttjas? Hur svårt ska det vara att stänga av telefonen när man sätter sig i biostolen? Det skulle ärligt talat inte förvåna mig om det finns ungar som betalar biobiljetten, sätter sig på bion, pluggar in hörlurarna och glor på en illegalt nerladdad piratkopia av filmen på sin iPhone istället för att se den på bioduken.


När man skriver om sådant här är det lätt att glida in på ett sidospår och börja skriva om hur irriterande ungar är, men jag ska försöka återgå till ämnet nu. Eftersom jag tänker ganska mycket, och är ganska bra på det, så har jag kommit på en definition av att vara ute: Du är inte ute bara för att du inte vet hur du ska göra grejer, låt oss säga skicka ett MMS från din mobiltelefon. Ute är du först när du inte vet att du kan göra det.


Ett enkelt test: Du tycker att det vore fint om du kunde lyssna på musik i din mobiltelefon. Vad undrar du?
1. Hur gör jag för att lyssna på musik i min mobiltelefon?
2. Kan jag lyssna på musik i min mobiltelefon? 
Valde du alternativ nummer ett? Grattis, du är fortfarande inne! Valde du nummer två? Tyvärr, du är hopplöst jävla ute.


Vad alla som är ute alltså inte verkar förstå är att allt går att göra idag, och förväntar man sig att det skall gå att göra är det inte fel på dina förväntningar om det inte går - det är fel på manicken. Idag begränsas inte längre pryttlarna av vad som går att göra utan av vad man kan komma på att göra och vad som efterfrågas av kunderna.


Kommer ni ihåg när de första kameramobilerna kom? Bildkvaliteten var under all kritik, för att inte tala om skärmarna. Det skulle aldrig hända idag. Vill Nokia göra en skottsäker, tankestyrd pekskärmsmobil med inbyggd syrgastub så skulle de kunna göra det direkt, och utan att kompromissa med funktionerna så skulle de göra den så liten att den fick plats i locket på en snusdosa.


The ground rule för att inte bli ute är alltså att alltid förvänta sig det absolut mesta av sina prylar. Och sätt ribban högt; vi (ja, jag är en av dem) produktutvecklare vill ha jobb i framtiden.

4 kommentarer:

Maria de Suède sa...

Nä, tacka vet jag 80-talet! Vilken musik och svensk musik fanns fortfarande! Gyllene Tider och Tomas Ledin vilka artister! Min ungdom! Fast Motörhead hade jag kunnat klara mig utan. Orup, jag blir hellre jagad av vargar än älskad av dig... En sjuttiotalist ;-)

Barbro sa...

Jag vet inte OM jag kan lyssna på musik i min mobiltelefon och bilderna blir urusla, i storlek som ett frimärke. Dessutom vet jag inte HUR jag ska överföra dem till min dator.Gissar att både jag och mobilen är så ute som någon kan bli.Och det är jag STOLT över! ;o)

Aylala sa...

Jag vet att jag kan lyssna på musik i min mobil men tycker det är skitmeckigt att peta in musik i den och dessutom har jag tappat bort lurarna. Igen. Hur gammal är man då?

Marcus Gehlin sa...

7.