torsdag, maj 05, 2011

Om hur folk tror att Google är alla sidor

En ganska skum grej som har seglat upp på sistone är att folk googlar efter tillexempel Facebook eller Aftonbladet när de ska surfa in på sidan. Vissa har förklarat det med lathet. Som om det skulle vara enklare att först knappa in google.com och sen skriva in facebook och därefter klicka på länken till Facebook, istället för att helt sonika bara skriva in facebook.com direkt. Det är inte som om adressen är speciellt svår att minnas...


Igår när jag lyssnade på radio så var det en intervju med nån jänta i fjortonårsåldern som berättade om nån hemsida, som jag nu inte för mitt liv kan komma ihåg vad det var för sida, och sa då: "Det är bara att gå in på [HEMSIDA] på Google." Då fattade jag vad det handlar om. Folk tror helt enkelt att alla dessa sidor är undersidor till Google, att Facebook är Googles tjänst för att hitta och hålla kontakten med sina vänner.


För oss som är födda tidigare än 1995 är det ganska självklart vad en sökmotor är för något. Vi har liksom sett utvecklingen, hur Altavista kom och gick och hur Yahoo alltid har varit totalt värdelöst. Det är nog inte lika lätt för dagens unga tonåringar att förstå. Jag tror inte att det på skolgårdarna idag är helt ovanligt med kommentarer som "Asså jag fattar inte hur Bloggportalen kan ha alla bloggar... Varför bloggar ingen nånannanstans?" eller "Klicka på Flashback på Google så kommer du in på ett forum med riktigt nasty shit!".


Dock är det ganska troligt att ovanstående dumhet i framtiden kommer att bli vishet. Finns det liksom något framtidscenario som inte inkluderar Googles uppköpande av även den allra minsta privata hemsida?

Inga kommentarer: