söndag, augusti 26, 2007

Varför i hela fridens namn betalar jag tv-avgift?

När jag flyttade hemmifrån sa mamma att hon tyckte jag skulle betala tv-licensen, så jag gör det nu. Bara några dagar senare, när jag tyvärr redan anmält tv-innehav, hade hon ändrat sig. Och jag förstår varför.

Fick i dagarna hem någon sorts folder, där SVT och SR skryter om sina fina program, och försöker övertyga mig om att jag gör rätt som betalar avgiften. Tillåt mig citera en liten del av texten i det häftet:

"För de yngre tittarna är det dags för en ny omgång av sommarlovsprogrammet Hej hej sommar med Nic Schröder. En ny generation barn får krypa in i världens coolaste trädkoja, när SVT dammar av 80-talsklassikern Trazan Apansson & Banarne."

Jag betalar alltså för att Nic Schröder ska sitta i världens risigaste gamla skjul och titta på när sniglar ålar runt på ett hockeyspel? Och hur mycket kostar det egentligen för SVT att sända Lasse Åbergs gamla program i repris igen? Kunde jag göra min anmälan ogjord så skulle jag inte tveka en sekund.

9 kommentarer:

Memnoch The Devil sa...

Jag håller med dig! det är bara skit, ett sätt att pumpa oss dödliga på mer pengar!!!

starzonia sa...

Ja men som lydiga invånare betalar vi ju för skiten fast vi borde kräva bättre program för pengarna

Frogbrain sa...

Du blir blåst och jag kan bara beklaga! Skulle gärna vidareutveckla min avsky mot SVT och TV-licensen, men hänvisar istället till ett nyanserat, genomtänkt inlägg som jag tidigare skrivit i detta ämne.http://blogg.aftonbla...

Daniel sa...

Jag förstår precis hur du känner. Betalar ju själv den. Men det är väl för att man är så jäkla lag lydig ( inom vissa gränser ). vad får man för 500 kr där. NAda

Pelle sa...

Är med på ditt spår också. Inte nog med att man pröjsar för skiten. Dom har mage att jaga en som värsta Gestapo om man haft en tv i två dagar utan att betala.Sen har dom noll koll. Jag köpte en ny video för några år sedan och dom ringde efter två dagar och sa att jag skulle betala licens när jag redan gjorde det..Får dock säga emot om Nic. Jag har suttit som klistrad framför tvn hela sommaren och garvat. Och jag är 25...

Marcus Gehlin sa...

Programmet kostade knappast speciellt mycket att göra ändå, hur kul det nu var.

mumrik sa...

Att pengarna går till SVT är ju en sak, men det är inte därför vi betalar TV licensen. Den betalar vi för att få INNEHA en TV-mottagare och inte som så många tycks tro, för att få se på SVTs mer eller mindre värdelösa program...

Marcus Gehlin sa...

Så om man har en tv i källaren, som man aldrig använder, måste man betala ändå? Jamen det låter ju vettigt. Klart det är så.

Ny kula sa...

Klart du kan ta tillbaka din anmälan. Eller snarare, ring och säg att du inte längre har någon tv.