tisdag, oktober 07, 2008

Riktigt läskig natt

Jag har tidigare skrivit om konstiga drömmar som jag har haft och om hur rädd jag kan vara upp till flera minuter efter att jag vaknat. Här har jag skrivit om en dröm, här om en annan och här kommer en (egentligen några) till:

Drömmen började med att ett galet mördarmonster härjade i området runt mitt hus här i Ryd. Två detektiver var här och försökte leta reda på monstret samtidigt som jag bedrev någon slags privat utredning. Tydligen var det så att monstret älskade pizza, för min vän Ala hade nästlat sig in på en pizzeria och rapporterade till mig varenda gång någon beställde pizza till en adress här i området.

Det läskiga var att monstret ibland bara var någon slags halvosynlig skugga, som kunde flyga jättefort om det ville. De enda som alltid kunde se monstret var ett par hemlösa ungar som bodde här utanför. Monstret brukade nämligen vara ute och sparka boll med de hemlösa barnen om nätterna.

Konstigt nog ignorerade barnen alla andra levande varelser förutom monstret. Om mördarmonstret var i närheten sprang en unge alltid och ställde sig i ett fotbollsmål och väntade på ett skott från monstret. I drömmen var det skitläskigt när ungarna sprang och ställde sig i fotbollsmålet, för då visste man ju att monstret var i närheten. En gång i drömmen stirrade en unge rätt på mig, vilket ju betydde att monstret stod precis bakom mig. Då blev jag så rädd så att jag vaknade.

När jag vaknade var jag kissnödig som bara den, men jag vågade inte gå på toa på flera minuter. Jag blir ofta sån när jag precis har vaknat från en mardröm. Även fast man vet att det var en dröm vet man liksom inte vad man skall tro. Hur som helst gick jag till slut upp och kissade, men först tog jag på mig glasögonen så att jag skulle kunna se monstret innan det anföll mig.

När jag kom tillbaka till sängen så tänkte jag att "nu hoppas jag att jag drömmer någonting bra istället". Tyvärr låg jag och tänkte på det där äckliga monstret ända tills jag somnade om, så det blev att drömma om det igen.

Just den drömmen kommer jag inte ihåg så mycket av. Jag hade snott en bil för att fly iväg från monstret och åkte mot Uppsala. Någonstans på vägen hann monstret upp mig och försökte preja mig av vägen. Som tur var lyckades jag på något köra ifrån monstret och efter det plockade jag upp Mattis och Jesper C mitt ute i ingenting. De ville åka och kolla på Uppsala Domkyrka, så det gjorde vi. När vi var inne i kyrkan gick alarmet på min mobil så att jag vaknade.

Sen när jag snoozade så kom monstret tillbaka igen. Den här gången var monstret hemma hos Ari Gold från tv-serien Entourage. När Ari kom hem så satt hans fru skräckslagen nere i soffan och berättade att hon hade hört något från övervåningen. Eftersom deras barn var där uppe så rusade Ari upp för trappan för att rädda dem. När han kom upp till barnens våning låg monstret där på en soffa och såg ut precis om Rorschach* från serien Watchmen (som jag skrev om i förra inlägget).

Först gick Ari Gold bara runt och skrek åt mördarmonstret, precis på det viset som Ari Gold alltid brukar göra, sen påbörjades en vild fajt. Efter att ha fått en hel del blåmärken, och faktiskt nästan dött, lyckades Ari Gold kasta ner monstret för trappan.

Monstret låg helt livlöst nedanför trappan och Ari gick ner för att se efter om han faktiskt hade lyckats mörda mördaren. Tyvärr hade han inte det. Monstret reste sig, dödade Ari med ett svärd och rövade bort Aris fru. Min del i det hela var att jag stod och såg på. När monstret försvann iväg med Aris fru tänkte jag: "Fan vad Entourage kommer bli tråkigt utan Ari."

*Hermann Rorschach var mannen som uppfann det i tv-serier så populärt använda bläckfläcktestet. Varför karaktären i Watchmen heter just Rorschach förstår man om man tittar på hans ansiktsmaskering.

1 kommentar:

ida sa...

vilka jakla drommar du har. sa roligt.