måndag, juni 16, 2008

Min morfar bandaren

Här hemma i Falun håller min mamma på att flytta, så vi är just nu i full färd med att rensa ut lägenheten. Varje dag hittar man nya grejer som man nästan hade glömt bort att man ens hade, och vissa saker är det riktigt svårt att kasta trots att man egentligen inte använt dem på flera år.

Idag ska vi till exempel kasta bort min morfars gamla samling av inspelade VHS-kassetter. Det är ungefär 200 videoband med filmer inspelade från TV, med två filmer på varje kassett och tillhörande innehållsförteckning i en liten bok.

Tack vare morfar har jag och min lillebror vuxit upp med Jönssonligan, Rambo, James Bond, Terminator och Conan. Och nu åker de allesammans i sopen. Egentligen är det lika bra det eftersom kvaliteten på filmerna numer är så grusig att man knappt kan skilja vitt från svart, men det är inte utan att en del av mig vill behålla den dammiga gamla samlingen av svarta, fyrkantiga kasetter.

Något jag däremot funderar på att behålla är alla medaljer och diplom jag har hittat i min garderob. Minnen från den tiden då jag faktiskt åstadkom någonting i livet. Jag har tillexempel en sån där gigantisk check från när jag vann Idéjakten och medaljer från landets största innebandyturneringar (t.ex. brons i Storvreta, guld i Viking Line) och flera stipendium för goda studieresultat(!). Att jag fått allt detta är det svårt att tro idag, men så är det.

3 kommentarer:

Veroncia sa...

Tja kusin!Jo tack, jag minns allt filmerna i låååååånga rader med "kvalitets filmer"... min farfar din morfar var nog rätt känd för sina filmer och sin pommac!!! Hälsa mamma och bror din

Marcus Gehlin sa...

Hej Veronica! Mamma sa att du och din syster brukar vara inne och läsa min blogg, och varit lite förbittrade på att ni inte fått svar på era kommentarer. Givetvis hade jag svarat om jag hade vetat att det var ni. För att vara kusiner har vi nästan lite väl lite kontakt kan jag tycka.Ang. morfar och vad han är "känd för" så minns jag allra bäst att glassen jag fick hos honom alltid hade små bitar av is i sig, så som det blir när man har tinat upp och frusit paketet för många gånger. Detta antagligen för att han brukade ha såna där jättestora paket, som de rullar kulor i på glassbarer.

Marcus Gehlin sa...

Hej Veronica!Mamma sa att du och din syster brukar vara inne och läsa min blogg, och varit lite förbittrade på att ni inte fått svar på era kommentarer. Ang. morfar och vad han är "känd för" så minns jag allra bäst att glassen jag fick hos honom alltid hade små bitar av is i sig, så som det blir när man har tinat upp och frusit paketet för många gånger. Detta antagligen för att han brukade ha såna där jättestora paket, som de rullar kulor i på glassbarer.