fredag, april 22, 2011

Dagen min lillebror har förberett mig för i flera år är snart här

I år var min födelsedag den 18:e februari (som vanligt). Några veckor senare åkte jag till Karlskoga för att hälsa på mamma. Pontus skulle också komma dit och jag såg fram emot att få den födelsedagspresent som han och pappa hade kokat ihop åt mig. Bägge två hade nämnt den flera gånger över telefon, typ: "Mm, jag och Pontus har ju snackat ihop oss lite kring en present...". Helt naturligt såg jag alltså fram emot något alldeles speciellt minnesvärt.


Jag fick presenten direkt i bilen när Pontus och mamma kom och hämtade upp mig på tågstationen i Örebro (det går inte att åka tåg till Karlskoga?!). Det var ett presentkort på Stadium. Pontus sa: "Så att du kan köpa ett par täckbyxor". Jag sa att jag troligtvis allra säkrast inte kommer att köpa ett par täckbyxor för presentkortet. Pontus sa att de först "hade tänkt köpa ett par täckbyxor men sen tänkte vi att det är ju roligare om han får välja själv".


Senare på kvällen ringde pappa till Pontus för att fråga om han hade gett presentkortet. Pontus stod intill mig och pratade i mobilen: "Ja... Ja, jag sa att han kunde köpa ett par täckbyxor men jag vet inte om han kommer göra det."  Senare frågade jag hur de kunde tro att jag ville ha ett par täckbyxor, då sa Pontus: "Det kan ju vara skönt att ha när du cyklar till jobbet".


Pontus har inte direkt överröst mig med presenter de senaste åren (det ska dock sägas att han väldigt ofta har betalat saker åt mig vid andra tillfällen, när jag "glömt" plånboken). Men varje gång jag får något är det med tanken att presenten skall vara mig till nytta i mitt framtida arbetsliv. Andra presenter:


Klocka (jul, 2009):
"Du måste ha en klocka när du skall på arbetsintervju"


Dokumentportfölj (spontant, 2010):
Pontus: "Den kan du ha papper i när du går till jobbet"
Jag: "Vadå för papper?"
Pontus: "Viktiga papper!"


Dokumentportföljen används nu som bollväska i mitt studentinnebandylag. Klockans batteri är slut men jag ska sätta i ett nytt snarast. Jag ska nämligen ha klockan på arbetsintervjuer framöver, den är väldigt snygg. För presentkortet köpte jag en löparjacka (saldo just nu: 401 kr).

2 kommentarer:

yrvaedret sa...

När ens syskon, föräldrar eller vänner snackar sig varma om presenter så höjs ju förväntningarna rätt rejält. Täckbyxorna blev en löparjacka, den kommer nog mer till användning för dig.

Marcus Gehlin sa...

Troligtvis.