söndag, november 02, 2008

Ett typiskt fall av "Förlåt att vi existerar"

Familjen som bor under oss gillar inte oss alls, inte det allra minsta. Bara några veckor efter att vi flyttat in här på Rydsvägen 364 C fick vi ett mail från hyresvärden om att det har förekommit klagomål över att vi "går för hårt i golvet".

Vi tyckte inte att vi hade gått speciellt hårt åt golvplankorna, men bestämde oss ändå för att försöka dämpa oss och tillfredsställa våra goda grannar. Vi hörde heller inte mer från töntarna på ett tag, och allt var frid och fröjd. Tills i torsdags.

Vår kära vän Jerk hade åkt hit från Karlskrona för att hälsa på oss och testa på Linköpings uteliv. Runt åtta på torsdagskvällen drog vi igång en liten mysig hemmakväll, jag, Jerk, Mattias och min gode vän Jesper C. Vi lyssnade på Michael Jacksons Thriller på LP-spelaren och spelade Bucky O'Hare på min gode vän Jesper Cs gamla NES, när det klockan 2045 ringde på dörren: två arga signaler.

Jesper C öppnade dörren och utanför stod den manlige vuxna hyresgästen från lägenheten under oss: "Nu får ni fan ta och dämpa er. Det är ett jävla liv här uppe varenda kväll. Vi har två barn där nere som försöker sova." Jesper skötte det hela mycket proffesionellt, en vänlig ton och ett artigt bemötande.

Jag var vid tillfället på toaletten och hörde bara samtalet, och tur var kanske det för annars hade jag mycket väl kunnat säga något opassande. Det gör mig faktiskt ganska irriterad att vi verkligen har försökt att sköta oss: vi har inte haft en enda fest, aldrig spelat hög musik eller stökat runt efter tio på kvällen. Och då kommer de upp och klagar på att vi går för hårt. "Varenda kväll" dessutom. Förstår inte idioterna att det är ett hyreshus de bor i? Slå upp hyreshus i ordboken och definitionen lär vara som följer: "Lyhörda bostäder".

Idag lade min goda vän Jesper C upp vår strategi för den kommande grannfejden: Vi ska hålla god min, inte sjunka till deras puckonivå och klaga eller ta upp något med hyresvärden. Vill de ta en diskussion ställer vi givetvis upp på det, och det kommer sluta illa för dem eftersom vi har rätt i den här frågan. Vi har inte gjort något fel och kommer heller itne att göra det. Som Jesper C så tjusigt uttryckte det: "Det gäller att vi inte lägger upp bollen så de kan gå på smash".

Vad idioterna där nere på markplan inte tycks vara bekanta med är begreppet grannsämja. Även om man irriterar sig lite på något går man inte och klagar i första taget. Om man nödvändigtvis måste klaga är det dessutom bättre att vänligt ta upp problemet med grannen, inte kontakta hyresvärden, vara tyst i en månad och sen komma upp med den periodens samlade ilska och bara vara jävligt otrevlig. Mitt rum ligger tillexempel vägg-i-vägg med grannen tvärsövers badrum, och om denne pissar hårt efter när jag ligger och sover så vaknar jag. Tänk om jag skulle gå över och be honom att inte pissa så hårt sent på kvällen. Tror ni att det skulle uppskattas? Antagligen inte.

Inga kommentarer: