fredag, december 12, 2008

När förhandlingar bryter samman

Jag har alltid undrat vad som egentligen händer när förhandlingar bryter samman. För mitt inre ser jag hur förhandlarna blir helt vansinniga av sorg eller ilska och kastar sig ner på bordet och gråter och hamrar med nävarna. Jag kan också tänka mig ett scenario där en bomb exploderar mitt i förhandlingen, panik utbryter och förhandlingarna alltså bryter samman.

Tyvärr är nog verkligheten annorlunda. En kostym bestämmer bara att "här kommer vi inte längre" och sen är det det med det. Att bryta samman för några år sedan var när en människa inte orkade mer och gav upp, idag (under finanskrisens dagar) är det när ett möte avslutas. Utveckling åt rätt håll med andra ord. Ut med känslor, in med politik och ekonomi.

2 kommentarer:

maria sa...

Haha jag har tänkt på samma sak! Men så där fungerar det nu för tiden, ordets mening ändrar form..Det man säger är inte vad det betyder :) Typ!

Anna sa...

nej men det är säkert så, folk som gråter och skriker ut sin frustration över att inte kunna komma överens,en kostymgubbe snyter en annan rödgråten kostymgubbes näsa åldrade mödrar som kommer och hämtar sina barn i övre medelåldern. Någon dricker uppgivet ur en plunta.