fredag, juni 05, 2009

Studentbalen

Jag blir lite ledsen när jag läser om studenter som tränar i flera veckor inför avsluningsbalen på gymnasiet. Jag önskar att jag hade haft en sån bal. I Falun pressar de bara in alla studenter på svettiga, äckliga Harrys Pub och sen så sups det som om det vore en vanlig jävla lördag (och lika jävla dyrt är det också). Så jävla fattigt (gäller både balen och studenterna som varit på den).


Innan balen samlas alla avgångselever i Läroverksparken. Det är ett jävla virrvarr: Alla tjejer och pretentiösa killar har klätt upp sig som vore det deras livs högtidsstund, ölburkar och fickpluntor skickas runt bland de flesta grabbar och resten av de manliga studenterna står bara där och önskar att de hade varit så pass förutseende att de hade druckit sig fulla innan de kom dit. Och naturligtvis är hela Falun där och beskådar spektaklet: knäpper kort och gratulerar till höger och vänster. Föräldrar och släktingar spar bilderna till fotoalbumet, snuskgubbar till ett helt annat album.


Och kanske börjar det regna, mentroligtvis inte. Antagligen blir det 40 grader Celcius i skuggan och en jävla pina för alla studenter som skall stå i kö in till Harrys. En jävla trängsel är det. En jävla massa varma kroppar och kostym har man på sig och inte kan man ta den av sig för skjortan är redan genomsvettad på ryggen. Och mössa ska man ha, mitt i sommaren. Jätteskönt och jätteglamoröst och "åh vilken elegant bal".


Till den Falunska balens försvar ska man säga att den är skitkul. Både 2006, när jag fick gå på den, och 2007, när jag smet in genom bakdörren, hade jag hur skoj som helst. Men speciellt elegant eller balig, det är den inte.

1 kommentar:

tjejen som kommer att vara där sa...

det kommer att regna idag vill jag lova..