torsdag, oktober 04, 2007

Öppet hus hos frimurarna


I något slags försök att värva medlemmar så hade frimurarna i Linköping öppet hus igår, jag och min gode vän Mattias var där. Först var lite oroliga över att vi skulle vara de enda som var där, så vi satt utanför och väntade tills vi såg en kille som gick in. Till slut blev vi tio stycken, varav två tjejer (konstigt nog, då frimurarna är ett sällskap enbart för män).

En mycket trevlig frimurare av tionde graden, Jan Grenerfors, visade oss runt i några av frimurarnas lokaler. Många av rummen är endast öppna för medlemmar av vissa grader, och inte ens Jan var helt säker på om han hade varit inne i alla rum. Vi fick bland annat se Johannessalen, vilken är den allra första salen man som ny frimurare kommer in i.

När det var dags för middag så var vi tvungna att duka upp och bära fram allting själva. Tydligen är det alltid så det går till vid frimurarmiddagar, vilket känns ganska knäppt med tanke på att de äter i Frimurarhotellets matsal. Jag kan bara tänka mig hur det ser ut i köket under en stor frimurarmåltid. Ett gäng gamla frimurargubbar som springer ut och in i köket och letar efter knivar, gafflar, chokladbitar och kaffekoppar. Men med tanke på att frimurareorden äger hela hotellet så antar jag att kökspersonalen inte har något annat val än att stå ut.

Allt som allt var det en mycket trevlig rundvandring, och en ännu trevligare guide. Jag har fått inbjudan till att gå på så kallade frimurarpubar framöver, men jag vet inte jag. Kanske om jag vore 40 år äldre.

2 kommentarer:

lotta sa...

Undrade först vad som lockade dit dig...och där kom det...erkänn det var middagen..:-P

E sa...

I Norrköpings frimurarlokal har de ett rum klätt i svart från golv till tak med piskor,handbojor och liknande.Kanske att du visste det och hoppades på något liknande i Linköping...