torsdag, mars 05, 2009

Projektredovisningar är ett jävla gissel

Ett evigt gissel på högskolan är de på projektarbeten följande redovisningarna. Projektarbetet når sin absoluta höjd av jobbighet dagarna innan inlämnandet så när man skickat in det färdiga arbetet känns det verkligen som ett ok har lyfts från ens axlar. Sedan slappnar man av. Man känner sig jäkligt nöjd över att skiten är inlämnad och klar. Sedan kommer man att tänka på redovisningen.

Och inte nog med att man måste redovisa sitt eget arbete, man måste också sitta som åhörare på andras arbeten och låtsas att man är intresserad. För att detta skådespel ska kännas äkta måste man dessutom läsa igenom de andra gruppernas skriftliga rapporter innan en redovisning, samt skriva ner några "relevanta frågor" att ställa efteråt.

Arbetet som vi precis har skrivit klart och lämnat in (satt på skolan till 0430 i torsdags) skall redovisas idag. Jag har försökt skriva frågor på de andras arbeten, men det är i stort sett omöjligt. Alla vi elever är uppdelade på 6 grupper (jag är med i grupp C), vilket innebär att jag måste sitta igenom presentationer från tre andra grupper. För att ytterligare strö salt i såren fick samtliga grupper följande mail från handledaren för grupperna E och F:

"För lektionsgrupp E&F:
Jag lovade er muntligen vid litteraturseminariet att ni inte behövde läsa och granska de andras rapporter och det gäller fortfarande."


Jävligt smidigt att skicka ut det mailet till alla elever i samtliga sex grupper.

1 kommentar:

BIG sa...

Ja du Mackan.Det är inte bara skolan som ställer dessa krav, även yrkeslivet har dessa förväntningar och olika regelverk för olika grupper som hanteras i samma process. Så detta är bara en försmak av det som komma skall.Ler när jag läser ditt inlägg//BIG