fredag, augusti 01, 2008

Varför kan ingen tillverka en mobiltelefon som fungerar?

Ska det vara så jävla svårt egentligen, att tillverka en fungerande mobiltelefon? Hur kan det komma sig att precis alla nya modeller som kommer ut på marknaden är helt värdelösa? Är det inte nån fjantig flippgrej som går av är det programvaran som slutar fungera. Förra veckan lämnade jag in min 5 månader-gamla Sony Ericsson W910 på lagning. Den hade fått spatt och startade om stup i kvarten. Första gången jag besökte Teliabutiken lät det såhär:

Jag: Hej. Jag har lite problem med min mobil här, den startar om sig hela tiden.
Teliakille: Okej. Jag ska uppdatera programvaran i den. Kom tillbaka om en kvart.
En kvart senare:
Teliakille: Det gick inte att uppdatera programvaran, den startar ju bara om sig hela tiden.

Något annat jag har funderat över är hur det kan komma sig att det på mobilmarknaden finns plats för aktörer som Samsung, Siemens och Motorola. Jag har aldrig varit med om att en mobil från något av de tre ovan nämnda företagen har fungerat ordentligt. Tacka vet jag den gamla Nokia 3310, det var kvalitet det.

7 kommentarer:

Ulrika sa...

Har haft såväl samsung som siemens som funkat perfa. Sämsta luren jag haft - Ericson T200...

Sofie sa...

Klockrent svar från telefonkillen! Hahaha

Marcus Gehlin sa...

Jag antar att du inte har använt telefonerna då.

Ulrika sa...

Ditt antagande är tyvärr falskt. Har haft och använt mobiltelefon sedan 1989 :)

Caroline sa...

Amen! Kan inte annat än att hålla med, vad man än gjorde med 3310an så höll den! "Det var bättre förr" ;)

Maja sa...

Min första mobil var Nokia 5110, och den fungerade mkt bra i fem år, tills batteriet la av helt. Bytte sedan till Siemens C65, och den har jag nu haft i tre år och har fungerat helt perfekt, nästan - har dött oförklarligt då och då, beroende på glapp vid batteriet. Men jag klagar inte, batteriet börjar dock bli dåligt nu, dags att byta. Min kille har en Samsung som han använder mycket och som fungerar klockrent. Så min fråga är då om du har använt dem ordentligt?

Marcus Gehlin sa...

Jag har aldrig haft varken en Samsung eller en Siemens. Förstår inte riktigt grejen med att köpa usla mobiltelefoner.