onsdag, september 03, 2008

Skitrummet

I vår nya lägenhet finns det tre sovrum och ett vardagsrum. Ett av sovrummen har en egen hall med tillhörande toalett och ytterdörr, ett annat har balkong och det tredje har ingenting. Det tredje rummet kallar vi för Skitrummet. Förutom att det inte har direkt tillgång till vare sig toalett, hall eller balkong så är det absolut minst. Det ligger dessutom sämst till, mitt i lägenheten och vägg-i-vägg med vardagsrummet.

Striden om att slippa Skitrummet var så intensiv att vi träffades på neutral mark, 29ans pizzeria i Falun*, för att lotta ut rummen. Jag hade gjort tre lotter med siffrorna 1-3 på, av vilka Mattis och Jesper fick välja en var. I händelse av att de kunde se vilket nummer lapparna hade avslöjade jag först efter dragningen vilket rum som var vilket nummer, varpå lapparna öppnades och avslöjade utgången: Mattis fick Skitrummet.

Eftersom alla hade varit så oroliga över att få skitrummet hade vi diskuterat lite kring vilka andra fördelar skitrumsinnehavaren skulle få. Jesper hade setat länge och räknat på någon slags hyresfördelning och Mattis föreslog att den olycklige skulle slippa undan städning. Till slut bestämdes dock att vi skulle köra med rumbyten, så att alla skulle få sin beskärda del av Skitrummet. Mattis bor där nu, i april blir det jag och runt julen 2009 blir det Jespers tur att flytta in i skiten.

*Här tänkte jag skriva lite om 29an, men det får bli ett helt eget inlägg istället.

Inga kommentarer: