onsdag, april 07, 2010

En gaffel är bättre än en kniv när det kommer till precisionsarbete i trånga springor

Jag är egentligen inte mycket för det här med prylar och ny teknik, ändå var jag såhär (mät upp en millimeter framför dig och titta på den) nära att beställa en iPhone eller liknande cool pekmobil alldeles precis nyss.


Det hela började med att min trogna Sony Ericsson W910i inte ville stänga eller öppna sig längre (skjutbar skärm). Vad konstigt, tänkte jag och försökte laga. Jag stack in en kniv i springan och försökte rensa ut vad det nu var som satt ivägen, men det gick ju inte. Då jag just nyss var ganska trött (är fortfarande) så orkade jag inte kolla mer på det. Istället tog jag den lättaste vägen ut och började kolla på nya mobiler på telenor.se. Och det måste sägas; X10 och Hero och allt vad de heter är jävligt coola. Det skulle inte ens kosta mig någonting att uppgradera, jag betalar redan i dag ca 250 kr/månad - samma summa som jag skulle få betala för min nya iPhone (eller liknande). Allt verkade så himla perfekt. Ett köp var nära förestånde.


Men sen kollade jag upp lite mått. Det visar sig att pekskärmsmobiler är helt sjukt stora. Ingen av dem skulle passa speciellt bra i min ficka. Så det fick vara. Istället lade jag fokus på att laga min gamla mobil. Det visade sig att en gaffel klarar vad en kniv inte gör. Jag tänkte såhär när jag hade lagat den: Skönt! 


Det här med pekskärmsmobiler har snart blåst över ändå.  Vem fan vill ha en mobil som inte går ner i fickan? Alltså det är ju coolt att man kan peka och sådär, men det är ju inte speciellt smidigt. Jag tar en knapp framför en yta vilken dag som helst. Nu kanske nån där ute tänker såhär: "Men skärmen måste ju vara stor för att jag ska kunna se senaste avsnittet av den där coola serien som jag kollar på ibland" Om det tänker jag såhär: "Ja, det är ju jävligt viktigt..."


Tänk om iPhone hade varit utrustad med ett gökur istället, vad annorlunda vardagen skulle se ut. 



Tänkte lägga in en bild på en iPhone här men jag hittade ingen.
Istället googlade jag på "rolig bild", håll till godo!

Inga kommentarer: