tisdag, maj 06, 2008

Smörgåstårtans sista andetag

Smörgåstårtan är ett märkligt fenomen. Varje gång en äldre släkting eller bekant bjuder in till kalas är det den som åker fram, trots att det är skitäckligt med smörgåstårta. Ärligt talat, vad är smörgåstårta egentligen? Jo, det är andrahandssorteringen av diverse svenssonlyxiga varor (exempelvis ost, räkor och lax) varvat med gammalt torkat bröd som mjukats upp i diskhon under natten.

Lyckligtvis kommer fenomenet smörgåstårta dö ut tillsammans med den nuvarande generationen far- och morföräldrar. Om jag, om femtio år, celebrerar min 71-årsdag med Smörgåstårta á la Sigge Lundin så är det för att jag avskyr min släkt. Det kommer definitivt att vara inställningen till smörgåstårta om femtio år: "Smörgåstårta?! Ja dra åt helvete du också, gubbjävul!"

5 kommentarer:

Anna sa...

nej nej, smörgstårta är bland det bästa som finns! Allt gott på ett och samma, det är lyx för en fattig student!

Marcus Gehlin sa...

Det är just det som är grejen, kolasås på hamburgaren är inte gott...

Annika sa...

Hur ni gör smörgåstårta ÄR inte såsom vi gör dem .. vi gör dem av lyx .. inte av gammalt skit ..

Marcus Gehlin sa...

Bara för att man skrapar av möglet BLIR inte varorna lyxiga...

Jessica Ström sa...

När du fyller 71 ska jag komma å bjuda dig på din livs godaste smörgåstårta! :)