tisdag, januari 05, 2010

Allt jag vill är att kunna andas

I vanlig ordning så är jag sjukt sjuk. Under skolterminerna är jag alltför stressad för att bli sjuk, istället byggs en jävla smittohärd upp i mitt inre och vid minsta ledighet bryter helvetet ut. 2010 inleds därför precis på samma vis som 2009; med en jävla förkylning.


Jag är så jävla tät i näsan att jag inte skulle kunna snyta ut en enda syreatom ens om mitt liv hängde på det. Nässpray kanske ni tänker nu. Det loppet är tyvärr kört. Under vinterhalvåret lider jag av konstant kvällslig nästäppa vilket innebär att min redan mycket långa insomningsprocedur förlängs ytterligare. För att kväsa detta helvete använder jag minst två burkar nässpray i månaden, något som med tiden resulterar i en allt starkare immunitet mot det verksamma ämnet i sprayen.


Det fanns faktiskt en tid då den där pissiga saltvattenssprayen (den som skall vara så mild och fin mot slemhinnorna) hade effekt på min täppa. Den tiden är sedan länge passerad. Just nu är det bara Nezeril Menthol som lindrar, och knappt ens det: min vänstra näsborre har varit totalt igenmurad i snart tre dygn, trots ihärdigt sprayande.


Som ni kanske känner till leder nästäppa till en usel nattsömn, under vilken man tvingas andas genom munnen och därmed alltid vaknar med stört torr munhåla, fnasiga läppar och en stram, ömmande hals. Jag brukar dock tänka såhär: "Ja ja, bara jag somnar så kommer jag inte märka av det". Tyvärr så har årets förkylning bjudit på mer än bara nästäppa.


Som någon slags Bonus Level i mitt personliga helvete finns rethostan. Varje kväll när jag går och lägger mig kommer den smygande. Först räcker det med några harklingar, men efter en tio-femton minuter måste jag hålla kudden över munnen för att inte väcka hela kvarterat. Och för er som ännu inte fått ihop ekvationen: Jag kan inte andas genom näsan, varför jag måste andas genom munnen. När jag andas genom munnen utlöses en jävla hostattack, varpå jag hostar ur asmycket luft. På det så måste jag naturligtvis dra in asmycket luft, vilket leder till en asstor hostattack, på vilken jag måste dra in asasmycket luft.


Och hur fan skall jag kunna somna under de omständigheterna? Och hur fan skall jag kunna bli frisk om jag aldrig får sova? Jag lever nog världens sämsta liv...

4 kommentarer:

Sarah sa...

Det är vintertider. Alla är förkylda då och lyckas man bli frisk från den skiten så blir man snart sjuk igen. Blir bättre i sommar.

Marcus Gehlin sa...

Jaha. På så vis. Tänkvärt...

jerk sa...

fy fan, våra sjukor är nog kusiner. Den bästa vintern nånsin, möjlighet till skidor och sånt vintergöra. Så får man vildsvinsinfluensan.

Marcus Gehlin sa...

Ja. Och imorgon skall jag ner till Linköping och plugga igen. Kul jul.