torsdag, januari 07, 2010

Hur säker är en väska?

Ännu en morgon efter en natt med andningssvårigheter. Tät näsa? Check! Läppar torra som fnöske? Check! Ont i huvudet? Check! Tidig gröt och kaffe-frukost med Big? Check! Redo att åka tillbaka till Linköping? INTE CHECK!


Men måste man så måste man, väskorna står packade och klara. Tidigare i morse hade jag dock vissa beslutssvårigheter. Jag har en ganska stor peng som jag ska frakta med mig ner. Var fraktas den säkrast? Naturligtvis är det inte i fickan, men är det i väskan? Farbror Joakim har alltid sin turpeng under hatten. Det verkar ju funka bra med hög cylinderhatt men hur väl ligger en sedel under en stickad mössa? Säkrast är nog väskan, men hur säker är egentligen en väska?


Även om man lägger pengen i ett fack och drar igen en dragkedja och kontrollerar helheten i väskans material så kan det inte vara 100% säkert. Kan pengen helt enkelt gå upp i rök och försvinna? Ingen kan ju säga att det inte kan hända. Tänk så många gånger som man har tappat bort något som man är helt säker på att man lagt i väskan. Det kanske är så att magi har haft ett finger med i spelet. Ett test borde göras: en miljon tusenlappar i en miljon hela väskor i ett konstantrum i en miljon år. Finns alla sedlarna kvar efter en miljon år, då - och först då - kommer jag att lita på väskor till hundra procent. Så länge så tar jag pengen i ett kuvert.

1 kommentar:

Erik sa...

Vart la du kuvertet då?