torsdag, februari 08, 2007

Mandarinskolan

Under mina shoppingsessioner på Hemköp i Ryd har jag uppmärksammat att det minsann inte är alla som vet hur man väljer ut Mandariner (Läs: Mandarin, Satsuma, Clementin osv...). De flesta står bara där och kastar ner dessa fina citrusfruktar i sina påsar, som om de vore simpla citroner. Det tycks tvunget med en liten Mandarinskola här i bloggen.


Marcus Mandarinskola
1. För det första, är skalet på något sätt missfärgat, i brunt, grönt, grått eller liknande smutsfärg, så är den Mandarinen inte ett bra val.
2. En god mandarin är stor. Hur stor spelar ingen roll, är den stor är den god.
3. Kläm alltid på Mandarinen innan du lägger den i påsen. Om den är hård så är den ett dåligt val. Är den hård kommer skalet sitta fast väldigt hårt och det kommer antagligen vara fullt av kärnor i den.
4. Angående kärnor så är det antagligen det äckligaste som finns. Det säkraste sättet att udvika kärnor är att undvika små och hårda Mandariner. En liten Mandarin med hårt åtsittande skal är antagligen full med kärnor, och med åttio procents säkerhet är den också fruktansvärt sur.

5. Vad det gäller övermognad så antar jag att alla är erfarna nog att inte köpa övermogna Mandariner. Om inte så kan jag tipsa om att känna efter mosighet i skalet.

6. Vad det gäller skalning av Mandariner så går det alltid snabbast att skala av hela skalet på samma gång. Att sitta och riva av små bitar av skalet ser både amatörmässigt och skräpigt ut, så det är bra att undvika. Tryck igenom fingret på Mandarinens undersida och riv av skalet därifrån.


Sammanfattning:
En god Mandarin är stor, inte för hård och har löst åtsittande skal.

7 kommentarer:

Alvin af Mörtenhielm sa...

Äntligen någon som skriver om ett viktigt ämne!Nu ska jag läsa mandarinskolan. Jädrans vad matnyttigt.

Alvin af Mörtenhielm sa...

Nu har jag läst. Jag är upplyst. Det finns inte mycket jag inte vet om mandariner.Folkbildning när den är som bäst. Halleluja!

Frodo sa...

Mandarinskolan? Bra att nått distraherar dig från din iskalla lägenhet;)

Karl sa...

gehlin asså sjukt att se dig här - länk från aftonbladet liksom :P Men bra med lite mandarinskola! keep up the good work :D

Peter sa...

Tänk att jag satt och fundera över mandarinplockning häromdagen och håller nästan helt med dig på alla punkter. Skalet ska som sagt vara fluffigt eller hur man nu ska uttrycka det. Då har de en god smak och garanterad sötma =). Viktig kunskap det där!

ida sa...

Jag som alltid skalar i småbitar! Bäst att sluta med det då... Alltså man vill ju inte se ut som en ammatör!

Jean sa...

Bra!Nu vet jag hur jag ska hitta de sura mandrarinerna(de goda). Ta gärna upp om hur man ska skala ananas eller cocosnöt framöver. Det är jag väldigt nyfiken på nämligen...