lördag, februari 09, 2008

Biovett

Jag och Mattias, en god vän till mig, var precis och såg Cloverfield på bio. Konstigt nog var det nästan bara riktigt coola ungdomsgäng som var där, och alla verkade ha som mål att förstöra min bioupplevelse genom att göra ljud och alltmänt störa hela filmen igenom. Eftersom dagens ungdom verkar ha tappat all respekt för bio som aktivitet så känner jag mig tvungen att publicera följande lista:


Allmänt biovett - Totala no-no's på biografen
1. Det är okej att prata och skratta under reklamen och även under trailervisningen, om än lite tystare under den senare. Vad som dock inte är okej är att sitta och ropa ut grejer under filmen. På dagens visning var det en riktigt tuff kille som kände att han behövde sitta och skrika ut "pang!" flera gånger under filmen. Någon annan riktig cool kis trodde att han kunde imponera på sina vänner genom att sitta och stampa i golvet under en minut i slutet av filmen, och det är givetvis inte heller okej. Punkt ett kan alltså sammanfattas i att det är totalt förbjudet att på något vis göra ljud som stör andras bioupplevelse.

2. Som bekant har man mobilen avstängd under biobesöket. Ljudlöst läge på mobilen funkar i vissa fall också, men det är olika från person till person. Är man den typen av person som måste slita upp mobilen och kolla på sms så fort man får dem så ska man absolut stänga av mobilen. Jag förstår inte vad det är med folk som tycker det är okej att sitta och lysa med sina mobiler under filmen. Skulle samma personer tycka det var ok att jag tog med en liten ficklampa och satt och lyste med den i ansiktena på dem? Skulle inte tro det va...

3. Om du tvunget måste ha mössa på dig inne på bion, ta då en mössa som inte täcker andras synfält allt för mycket. Ta med andra ord inte på dig en keps med en skärm som, när du lutar dig tillbaka, täcker undre delen av duken för den som sitter bakom dig. Ärligt talat är den här punkten så extremt given att jag inte ens borde behöva skriva den, men som jag fick erfara idag så finns det fortfarande extrema idioter ute i landet - och tyvärr är det inte intelligensgräns på biograferna här i riket.

Jag tycker att man ska få se filmen i fred om man går på bio. Man betalar för upplevelsen av att se filmen på stor duk och med grymt ljud och man ska fan få vad man betalar för. Har man lagt ut 90 kronor för att komma in i salongen kan man väl för fan låta bli mobilen i två timmar. Hur svårt ska det behöva vara att inse att folk faktiskt vill koncentrera sig på filmen?

11 kommentarer:

Elin sa...

egentligen borde väl biografen se till att man får det man betalat för? Typ feta vakter som kör ut folk som inte gör som de borde... (om det inte är nyblivna föräldrar som nervöst kollar mobilen var femte minut för att se om de missat barnvaktens telefonsamtal om att de åkt till akuten...typ...*=jag*)

Marcus Gehlin sa...

Ha mobilen i fickan så känner du om det ringer. Enkel lösning på ett problem som inte ens borde finnas.

tös sa...

Är det här ett typiskt linköpingsfenomen, eller är det så överallt. Jag var på bio i Linköping i januari, såg Arn.Det här hände:Tjejen framför hade i och för sig mobilen på ljudlös, men hon kunde inte låta bli att messa under filmen, så jag fick också veta vad hon skulle göra efteråt.Killen brevid inte bara trummade med fötterna (jag tror alla tonårskillar har en dröm om att bli trummisar...) utan använde även sin pet-flaska som drumstick.Många spontana små utrop inträffade under filmen av små hormonstinna tonårspojkar, romantik är inget för dem. Speciellt inte i en stad där en av de största skolorna heter Folkunga och en replik i filmen säger "folkungahora".Sen det där med allt jäkla skräp i biosalongerna. Jag köper popcorn för att äta upp dem, vill jag inte ha det sista ställer jag burken på sidan och sen när filmen är slut så slänger jag den i papperskorgen. Möjligen så tappar jag ett par stycken på golvet under tiden, sånt kan hända. Men nu för tiden ser biosalongerna ut som soptippar efteråt. Det blir ju inte heller bättre av att salongerna inte städas mellan filmerna en kväll, så går man sent så får man helt enkelt sitta i skiten. Mindre kul tycker jag.Sen det där med att vissa killar tror att de har något väldigt stort mellan benen som gör att de måste sitta och skreva något så fruktansvärt. Skreva på ni, men håller er borta från min sittplats.Läste ett annat inlägg du gjorde om åldersgräns på bio. Fram för fler tycker jag, en 25 års gräns för att slippa alla omogna hormonstinna tonåringar utan folkvett. Där man får stanna och städa om man drällt för mycket popcorn.

Marcus Gehlin sa...

Väl skrivet!

Ida sa...

Snacka om att vara lättirriterad på allt och alla. Va sjutton, inte spelar de då mig någon roll att man tar upp mobilen så länge man inte göra ljud och stör andra. Dessutom så lyste jag dig inte i ansiktet, jag gömde mobilen lite fint för att läsa utan att ens vända displayen åt ditt håll.

Marcus Gehlin sa...

Jag pratar inte om dig utan folk i allmänhet. Har man betalat nästan hundra kronor vill man väl koncentrera sig på filmen, och inte på en jäkla massa mobiler som lyser överallt. Kan folk inte respektera att jag är där för att se filmen så kan de gå hem.

tös sa...

Dessutom stör påslagna mobiler, även ljudlösa, folk med exempelvis hörselapparater. De har också all rätt att gå på bio utan att behöva höra en massa knaster och pip i öronen. Kan man inte vra utan sin lilla mobil ens bara ett par timmar så kan man lika gärna skita i att gå på bio.Tycker jag :o)

. sa...

Eller så kan man, vilket jag tycker är rimligare, hävda att du betalar för att se filmen med en massa andra okända människor.Meningen "Jag tycker att man ska få se filmen i fred om man går på bio." är nog bland det dummaste jag läst på länge.Vill du se en film i fred är en bio förmodligen ett av de sämsta ställena du kan gå på. Det ligger liksom i dess natur att man inte är i fred.Har du så stora problem med att befinna dig bland andra människor kan jag tipsa om en stor duk och en projektor.

Marcus Gehlin sa...

När jag får kommentarer av den här typen blir jag så irriterad att jag knappt vet vad jag ska svara. Vad är det du inte fattar med att jag vill att folk ska hålla käft på bion?

. sa...

Jag fattar mycket väl att du vill att folk ska vara tysta på biografer. Jag tycker bara att det är orimligt att kräva det.Fortfarande. Om du har problem med ljud från andra människor när du ser på film; se filmer hemma ensam.Hur svårt kan det vara?

Marcus Gehlin sa...

Att jag inte har tänkt på det. Du är ett geni! Klart att folk som vill se filmen inte hör hemma på biografen. Att jag har varit så blind alla dessa år...Ärligt talat, jag har inte problem med att fler än jag befinner sig i salongen. Vad jag har problem med är folk som stör I ONÖDAN. Jag tycker att det framgår rätt väl av mitt inlägg. Att det är orimligt att kräva beror endast på idioter som dig, som uppenbarligen tycker det är helt okej att folk under visningen sitter och överröstar filmen.