tisdag, februari 26, 2008

Den överskattade Boxholmsosten

Det var någon gång under förra året som jag för första gången kom i kontakt med Boxholmsost. På den tiden spelade jag innebandy i IBF Linköping och vi var iväg på bortamatch i just Boxholm. Efter matchen utsågs matchens lirare i bägge lagen. I vårat lag blev det målvakten Sebastian och som pris fick han två Boxholmsostar, varav en var en paprikaost. Under resterande säsongen brukade han skicka mig SMS som "Mm, nu ska det bli gott med paprikaost!", och min längtan efter paprikaosten bara växte.

Men igår slog jag alltså till. Nyrik tack vare CSN gick jag ner på Hemköp i Ryd och köpte ett halvkilo paprikaost. Skitdyrt såklart, men vafan, jag hade längtat efter paprikaosten i nästan ett år. Det riktigt vattnades i munnen när jag kom hem, så jag hoppade över lunchen till förmån för ost, rostade två mackor, skar två skivor ost och blev riktigt jävla besviken. Maken till mesig ost har jag aldrig smakat. Köp aldrig Boxholmsost. Rena rama rånet.

1 kommentar:

Fröken Juli sa...

Jag har för mig att man kan göra någonslags glass på boxholmsost. Men det kanske inte var på paprikavarianten..