fredag, februari 22, 2008

Om när jag träffade Caracola utan att fråga vartifrån de fått sitt namn

Det första som slog mig när jag träffade tjejerna i Caracola var att de faktiskt var snyggare än på bild, något man kanske inte kan säga om alla dagens artister. Jag hade precit kommit över nervositeten inför mötet med dem men nu kom den krypande igen. Lyckligtvis blev det den trevligaste halvtimmeslånga pratstund jag haft på länge och jag darrade bara på rösten alldeles precis i början.


Caracola ska alltså uppträda i Melodifestivalen på lördag. Låten heter Smiling in love och enligt tjejerna kommer den att bli en riktig sommarplåga kommande sommar. De tycker själva att deras musik förmedlar en härlig sommarkänsla och det tror jag ingen kan säga emot. Tjejerna själva strålar verkligen när de pratar om hur kul de tycker det är att vara ute på turné och hur roligt de har det varje gång de går upp på scenen.


De flesta verkar eniga om att deltävlingen i Linköping är en av de mest svårtippade hittills. Själva tror Caracola att de har lika stor chans som vem som helst i tävlingen. Trots att det är första gången som Caracola deltar i Melodifestivalen är de allt annat än oerfarna. Under schlagerturnén 2005 agerade de husband och efter det har de turnerat med flera stora schlagerartister. Deras favoriter i årets upplaga är Rongedal, med vilka man också delar koreograf - Marie Ryberger. Jag hinner dock knappt ställa frågan om vilken som är deras favoritschlager genom alla tider innan tjejerna säger Fångad av en stormvind i mun på varandra. Det var under den tiden, när tjejerna var runt 4-5 år gamla som intresset för Melodifestivalen på allvar väcktes.


Två sjukt små bilder från dejten.
Efter Melodifestivalen kommer Caracolas tredje skiva att släppas, vilken kommer vara på engelska och givetvis innehålla tävlingslåten Smiling in love. Alla låtarna på skivan är färdiga och releasedatumet kommer att sättas utifrån hur det går för låten imorgon. Just nu följer tjejerna ett hektiskt program, det finns det kamerascheman som skall pluggas in och danssteg som måste sitta perfekt till på lördag. Det är nytt för tjejerna under uppträdanden behöva hålla reda på var kamerorna befinner sig. De berättar att de har spelat på en stor tv-gala en gång tidigare, på Cesme festivalen i Turkiet. Dock hade de turkiska kameramännen mer fokus på tjejernas kroppar än på deras ansikten, så där behövdes inga kamerascheman.


En halvtimme tillsammans med Caracola gick alldeles för snabbt. Plötsligt var de tvungna att rusa iväg för att göra en intervju med lokaltidningen Corren. Där stod jag kvar, tre kramar, en signerad singel och en härlig upplevelse rikare. Så gick det alltså till när jag träffade Caracola utan att fråga vad deras namn betyder eller var de fått det ifrån. Och nej, jag hade inte med mig singeln hemifrån.

Inga kommentarer: