måndag, mars 10, 2008

500 kronor skitsnack

I min hand håller jag just nu 890 sidor skitsnack till ett värde av ca 500 kronor. Vad jag talar om är naturligtvis kurslitteraturen till kursen Ekonomisk Analys: Ekonomisk Teori. När det kommer till kurslitteratur i de ekonomiska ämnena så finns det en enkel tumregel: Ju fler sidor en bok har desto mer skitsnack innehåller den.

Jag kan inte påstå att jag är speciellt intresserad av ekonomi. Ärligt talat tror jag inte riktigt att jag insåg att det skulle vara så många ekonomiska kurser på Industriell Ekonomi när jag sökte hit (silly me), men nu sitter jag här med tenta på lördag och kan knappt någonting. Det är inte på något vis så att jag inte vill uppnå kursens mål, men det jag behöver veta skulle kunna sammanfattas på ungefär 100 sidor istället för, som nu, på 890 sidor. Man blir ju matt bara av att lyfta upp boken för tusan.

Jag avslutar med ett klassiskt Micke-citat. Dagen innan tentan i Nationalekonomi slår Micke upp kursboken och säger:
"Men, den här boken är ju på svenska!"

3 kommentarer:

experten sa...

har ju inte hela boken till denna kursen har halva till nästa kurs i ekonomisk analys senare i vår!!

Marcus Gehlin sa...

En sten från mitt hjärta.

Chriszy sa...

Det med tjock i synnerhet engelsk ekonomisk kurslitteratur är ingen höjdare inte ens för oss på ekonomprogrammet. Och då har vi nästan bara amerikansk litteratur och som alla vet får de betalt per ord därborta. Vilket leder till blytunga böcker man inte orkar öppna. ;)