fredag, mars 14, 2008

Om när vi nästan inte fick handla på Systemet

Mattis och jag var nere på stan igår. Jag gick som sagt ner för att köpa en miniräknare och en flaska vin, Mattis följde med för att sätta in lite pengar på banken. Jag fick tag i en fin miniräknare för bara 25 kronor (låt oss hoppas att jag inte behöver räkna upphöjt till ett bråk) och sen traskade vi vidare till Systemet. Väl där upptäckte jag att jag hade glömt körkortet hemma så Mattis fick istället köpa. Jag följde med in i alla fall eftersom det bara känns dumt att vänta utanför, plus att jag aldrig har varit med om att de faktiskt har kollat leg på någon som bara följer med. Det känns ju ändå skapligt idiotiskt - varför skulle man följa med in och riskera hela utköpet om man faktiskt var under 20 år?

Hur som helst så ska väl någon gång vara den första och jag blev noga förhörd om ålder och födelsedatum i kassan innan vi slutligen kom iväg. Personligen tycker jag att jag ser äldre ut än 20, men det är tydligen knappt. I vilket fall så upptäckte jag när jag kom hem att vinet passerade sitt bäst före-datum för två månader sen, men inte kan väl det vara så farligt? Vad kan ha hänt liksom? Alkoholen tar väl kål på möjliga bakterier och har jag riktig tur så har kanske alkoholprocenten jäst upp sig lite.

4 kommentarer:

Janne sa...

Konstigt, det här med utgånget datum händer mig hela tiden fast jag alltid köper vin på flaska. Sist stod det 1997 på flaskan, men den gick och dricka i alla fall... ;o)Skämt åsido, är det nog ingen större risk än att vinet tar smak av plasten. Eftersom alkoholjäsning kräver socker, så kan du se dig i stjärnorna efter någon efterjäsning såvida du inte köpt ett sött vin...Blev lite nostalgisk när jag läste att du bodde i "Oeyd". Är faktisk uppvuxen där, på Ellen Keys gata där Matnära ligger (om det inte bytt namn igen, på min tid hette det Minilivs och var grönt). På den tiden låg det en Speedwaybana längs Rydsvägen, mellan macken och Glyttingevägen. Brukade smita in där när jag var grabb och kolla på stjärnor som Michanek och Varg-Olle...Får så mycket minnen att det nog får bli ett inlägg på min blogg... ;o)Ha det bra, men du... Köp ett lite schysstare vin på flaska nästa gång, t ex 12660 Palacio de la Vega Crianza, 67 Kr22283 Cline Zinfandel, 89 Kr32224 Zenato Merlot, 109 Kr12507 Vila Santa, 99 Kr2344 Farnese Saniovese, 59 Kr99605 Gran Caus Rosado, 99 Kr (rosé,måste beställas, har kostat 169 Kr tidigare)Ha det!

nintendotjejen sa...

Jag tror de kollar alla som ser ut att vara under 27. Ibland tror jag de skiter i att kolla oss gamlingar bara för att jävlas.En gång hade jag en flaska vitt som blivit för gammal (mer än två månader). Korken flög ner i flaskan när man bara nuddade den och vinet var pissgult och smakade sprit! Men full blev man.

miss_difficult sa...

Hej! varit med om precis samma sak, men bara att min kompis fick inte köpa sina öl. Inte på hela dagen för risken att hon köpte ut till mig fanns ju. Så det blev inget för oss :(

Marcus Gehlin sa...

Ha ha. Varg-Olle...