lördag, mars 29, 2008

Jag blev alltså inte överfallen

Nu när jag var hemma i Falun över påsklovet fick jag en fråga av min gode vän Jesper Cs mamma, ställd med ett illa dolt förakt för Ryd: "Så du har alltså inte blivit överfallen?" Frågan givetvis ställd efter det att jag berättat att jag aldrig har sett eller varit med om något våldsdåd under mina snart två år i Ryd.

Jag var precis ute och gick en sväng, och inte heller denna gång blev jag speciellt överfallen. På vägen till Statoil mötte jag en uppenbart knullrufsig tjej med svart hår som såg suspekt glad ut, en spyende stupfull tjej stödd på sin pojkvän samt ett dussin utspridda fulla på väg hem från en fylla. En tanke föddes så i mitt huvud. Vore det inte idé att likt initiativet Föräldrar på stan starta Nyktra i Ryd? En grupp människor i matchande tröjor som är ute och hjälper hopplöst onyktra studenter hitta hem i virrvarret av Alsättrar och Björnkärr. Om man känner för en vit helg kan man anmäla sig och göra lite nytta, och samtidigt få en snygg tröja. Jag tror att vi skulle kunna kamma både fina sponsorpengar och glada hurra-rop.

På väg hem från Statoil mötte jag Polisen och en mycket hastig man på cykel. Det fulla paret hade hunnit tjugo meter samt vunnit en tre man stor publik - tre killar som stod och pissade vid en husknut tio meter bort. I trapphuset var det dötyst och här uppe gör jag mackor. Snart ska jag se på en film, som jag kanske eller kanske inte har laddat hem olagligt.

Inga kommentarer: